Monday, January 12, 2009

Menyelam dalam Kolam Fikiran Hayati (sambungan)

Mukasurat 217&216 ( Hayati menderita keseorangan )

Kesengsaraan yang menusuk kalbu, hanya aku saja yang mengertinya. Aku lebih rela berdiam. Apa aku peduli kalau aku isterinya ataupun tidak. Dia fikir aku ini siapa ? Ingin menuruti kemahuannya sahaja. Lebih elok jika aku berdiam, pegang pada agama, pegang kepada pendirianku dan ingatkan diri kepada Tuhan.

Aku lihat perubahan dalam dirinya. Aziz mula menunjuk sikapnya yang sebenar. Ternyata benar, kisah cintanya dahulu hanya sandiwara semata-mata. Adakah benar dia sampai hati menikah diriku kerana rupaku, bukan kerana jiwa dan sanubariku. Ceraikan sahaja aku, Aziz. Biar aku melayan hati dan fikiran aku sendiri.

Tidak wujud sesaat di mana aku lupakan Zainuddin, setiap detik hanyalah dia yang bertahta di hatiku. Aku rindukan Zainuddin, hatiku merayu-rayu akan kehadirannya. Aku kesepian.

No comments:

Post a Comment